Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem se učil vařit

V životě každého mladého muže jednou nastane krizový den, kdy maminka z nějakého zásadního důvodu není doma a neuvaří oběd. Buď se zapovídá s kamarádkou nebo se shoppingování v obchodním centru poněkud protáhne...

Nebohý mladík je tak náhle proti své vůli vržen na rozcestí a musí řešit nečekané drama: zda zemře hlady, či zda si uvaří oběd sám. Obě možnosti se mu zdají stejně strašné. Ale je to přece jen muž a tak, i když to ještě nikdy nedělal, váhavě přijme výzvu (slovníkem mladých: challenge) a rozhodne se pro druhou možnost.

I já jsem tak ve svých dvaatřiceti letech poprvé s rozechvěním začal otvírat skříňky v kuchyni a zjišťovat, co v nich všechno je. Podivné prázdné stříbrné nádoby. Zvláštní druhy ručního nářadí. Dřevěné tyčky s neobvyklými zakončeními, o kterých bych si myslel, že se naposledy používaly v pravěku. Sáčky a sklenice se vším možným, myslím, že se tomu říká zásoby.

Jako ajťák zvyklý si všechno vygooglit, jsem se po prvotním šoku zeptal strýčka Googla: Jak si uvařit oběd? 11 260 000 odpovědí mi vyrazilo dech. Tolik obědů bych nesnědl ani za 100 životů. Většina odpovědí navíc začínala: 33 tipů jak..., nebo 99 zdravých jídel…

Po pár hodinách jsem pochopil systém, jakým je organizováno vaření v domácnosti. Existuje něco, čemu se říká recept. Je to cosi jako počítačový program, ovšem svou složitostí je na úrovni operačního systému. Kombinací nejrůznějších surovin, časů a způsobů přípravy se vytvoří něco podobně složitého jako třeba Windows.

Výsledky se nazývají různě. Pod některými, spíš pod většinou, jsem si neuměl nic představit. V pokrmu nazvaném: nudle soba s limetkou, kardamomem a avokádem jsem znal jenom slovo nudle. A to ještě nevím, jestli se tím opravdu myslely nudle. V názvu harissa s cizrnou, tofu a kari jsem neznal jediné slovo.

Když jsem se dostal k návodu jak péct granátová jablka, pochopil jsem, že jsem zabloudil do utajované armádní části těch tzv. receptů, které zřejmě někdo hacknul a zveřejnil. Rychle pryč!

Dvě hodiny po poledni začala být situace kritická. Matka pořád nikde! Telefon nebrala, ale Apple mi ukazoval setrvale její polohu v kavárně Starbucks v obchodním centru Chodov. Určitě se to zaseklo, přece nevydrží sedět v kavárně dvě hodiny! Navíc, když jí doma umírá syn!

Zoufale jsem dál projížděl tzv. recepty. Nakonec jsem už byl ochoten si připravit i kuře Marbella s klikvovou nádivkou a gorgonzolou, i když jsem netušil, co to znamená.

Zoufalá situace si žádá zoufalá rozhodnutí. Vzal jsem největší hrnec (pozn. taková stříbrná nádoba), naplnil jej z poloviny vodou a nasypal tam všechno, co jsem našel. Zapnul plyn naplno a každých 5 minut zkoušel, jestli už je z toho jídlo. Po 45 minutách TO bylo změklé a jedlé. Nechal jsem TO vychladnout a dosyta se najedl. Byl jsem zachráněn!

Konečně zachrastil klíč v zámku. Matčina nenucenost mi vyrazila dech.

„Jak ses měl?“

Jak bych se asi měl, na prahu smrti???

„Ty jsi vařil?“

A co jiného jsem měl dělat? Spáchat sebevraždu hladem?

„Ty umíš udělat eintopf? Jaký to máš? Dobrý... Jenom bych to osolila.“

To je všechno?! Ani slovo omluvy? Žádná lítost, žes málem přišla o jediného syna???

 

Toho dne jsem se z dítěte stal mužem. Moje utrpení mi připomnělo přechodové rituály indiánů. I když jejich úkol ulovit medvěda nebo strávit týden v džungli vypadal proti mému strádání jako procházka růžovou zahradou.

Jediné věci lituji - že jsem si nenapsal, co všechno jsem do toho hrnce naházel.  Ten recept na eintopf by se mohl ještě někdy hodit!

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ondřej Klofáč | neděle 8.1.2023 14:02 | karma článku: 32,73 | přečteno: 2149x
  • Další články autora

Ondřej Klofáč

Proč jsem proti umělé inteligenci

Pokrok je skvělý. Tedy pokud lidem přináší zlepšení života. Může ale přinést i výrazné zhoršení a to celému lidstvu a ve velmi krátké době. Domnívám se, že v této fázi nyní jsme. A pokud s tím něco neuděláme, dopadneme špatně.

15.4.2023 v 10:20 | Karma: 14,20 | Přečteno: 322x | Diskuse| Společnost

Ondřej Klofáč

Díky, pane Gorbačove!

30.8.2022 zemřel Michail Gorbačov. Vždycky jsem měl pocit, že v jeho případě většina lidí nedoceňuje, co pro nás - Čechy, Evropany a celý svět - udělal. Jsem mu za to vděčný.

31.8.2022 v 18:48 | Karma: 21,24 | Přečteno: 286x | Diskuse| Politika

Ondřej Klofáč

Další prvenství českých vědců

Po úspěchu českých hlaviček, které za víkend naprogramují e-shop na dálniční známky za 401 milionů Kč hlásí další vítězství české ručičky.

20.1.2020 v 14:37 | Karma: 21,78 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Věda

Ondřej Klofáč

Bitcoin už není na dně

Můj článek z 2. května jsem nazval Bitcoin je na dně. Řada lidí si totiž myslí, že kryptoměny jsou bublinou, která praskne v nejbližší době. Chytří ale chápou, že nejlepší je nakupovat, když ceny jsou blízko dna. Jak to dopadlo?

16.5.2019 v 11:12 | Karma: 13,62 | Přečteno: 425x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Klofáč

Bitcoin je na dně

Že kryptoměny jsou bublinou, která praskne v nejbližší době, jsme slyšeli mnohokrát. Bitcoin je už zase na dně, to ví přece každý. Co je pro většinu lidí důvodem k útěku, je pro zkušené investory lákadlem.

2.5.2019 v 11:11 | Karma: 24,36 | Přečteno: 2178x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Fotbalový zápas se dohrál noži. Další důkaz, jak války klanů sužují Německo

14. května 2024

Premium Tam, kde kdysi přilétla nějaká ta rána pěstí, se dnes střílí. Řeč je o okresním fotbale v Německu,...

Chybí důležitý lék na astma, i kvůli ceně. Kdo koho vydírá? přou se lidé

14. května 2024

Premium Češi s astmatem, alergií či chronickou obstrukční plicní nemocí složitě shánějí lék ve spreji...

Na Ukrajině se už vykládá pomoc z amerického miliardového balíku

13. května 2024  22:27

Americká vojenská pomoc pro Ukrajinu v rámci balíku, který Kongres schválil koncem dubna, již...

Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili

13. května 2024  16:13,  aktualizováno  21:35

Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 8
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1452x
Baví mě poznávání nových míst a lidí, jejich názorů a pohledů na život.

Seznam rubrik